DET ÉR FAKTISK RAKETVIDENSKAB, NÅR KIRKHOLM UDVIKLER TESTUDSTYR TIL EN RAKETDYSE

Foto: DLR

Kirkholm laver raketteknologi sammen med danske Force Technology, der er med i et europæisk rumprojekt om at udvikle løfteraketten Ariane 6. Kirkholm-ingeniørerne har beregnet og redesignet en nøglekomponent til kontrol af svejsninger i en raketdyse.

”Det er ikke raketvidenskab” er et udtryk, der ofte bruges om noget, der regnes for at være ligetil og nemt. Men i Kirkholm er der rent faktisk tale om netop raketvidenskab, som er en disciplin, der kræver ekspertviden. Den anerkendte virksomhed Force Technology er med i et europæisk rumprojekt via ESA, Det Europæiske Rumagentur, og deres samarbejdspartnere. Med sine høje teknologiske kompetencer udvikler Force Technology et raketdysedesign, som skal bruges til den nye Ariane 6 – en løfteraket til at sende satellitter i kredsløb.

Selve raketdysen har en diameter på 2,1 meter, hvor den er bredest og er cirka 2,3 meter høj. Den er fremstillet i højtemperaturbestandig rustfrit stål, der er udviklet specielt til formålet. Idet raketten sendes ud i rummet, stiger temperaturen til cirka 3.500° C inde i dysen, og for at holde temperaturen nede benytter man flydende brint som kølemiddel, der løber igennem kanaler inde i raketdysen. Dysen bliver altså udsat for ekstreme belastninger, og det stiller tilsvarende høje krav til svejsningerne.

RØNTGENFOTOGRAFIER KONTROLLERER SVEJSNINGER

Præcision er et must, og for at sikre, at alle svejsninger er uden defekter, har Force Technology udviklet et røntgensystem, som nøje kontrollerer hver enkelt af de op mod 1.400 svejsninger, der findes i hver dyse. I kontrolsystemet indgår en gaffelformet konstruktion, som holder røntgenkilde og modtager i præcis position over for hinanden. Force Technology har sat Kirkholm til at videreudvikle denne gaffel med fokus på høj stivhed og lethed kombineret med fine tolerancer.

DESIGN I KULFIBER OG SKARPE BILLEDER

Kirkholm-ingeniør Jacob Fogh Knudsen har stået i spidsen for at beregne og redesigne gaffelkonstruktionen, mens han har fået assistance fra sit bagland. Heriblandt er Jon Svenninggaard, som netop i gang med sin ph.d.-afhandling, der undersøger 3D-delamineringskarakterisering af fiberforstærkede kompositter.

– Vi kunne se, at der ville være klare fordele ved at udforme konstruktionen i komposit. Den eksisterende struktur var udformet i aluminium, som Force Technology er eksperter i. De havde med deres viden presset grænserne for, hvad der er muligt for en konstruktion i aluminium. Vi var derfor fra starten klare over, at vi var nødt til at gå alternative veje og kigge i retning af mere eksotiske materialer i form af kulfiber, forklarer Jacob Fogh Knudsen, og Jon Svenninggaard tilføjer:

– Det var essentielt, at gaffelkonstruktionen var så stiv som muligt med mindst mulig vægt i forhold til de lastscenarier, den vil blive udsat for. Derfor optimerede vi fibervinklerne, så vi kunne få mest muligt ud af den øgede stivhed, som kulfiber yder.

I sin nye form er gaffelkonstruktionens stivhed forøget med over 50 % uden vægtforøgelse. Det er en forskel, der gør, at røntgenbillederne af svejsningerne på raketdysen nu kan blive helt præcise.

OPFINDSOMHED OG ENGAGEMENT

Programleder hos Force Technology, Thomas Aaboe Jensen, er tilfreds med samarbejdet og venter nu spændt på at modtage den nye gaffel.

– Samarbejdet med Kirkholm har været spændende og præget af opfindsomhed og engagement. Kirkholm har både påtaget sig designopgaven og produktionen af den nye kulfibergaffel hos en af deres underleverandører. Netop levering af hele løsningen har haft stor betydning for vores valg af samarbejdspartner, siger han.

Kirkholms designer Nils Østergaard har udformet visualiseringen af raketdysen og den nye gaffelkonstruktion i kulfiber, som Kirkholm har udviklet. 

Større lokaler i Fredericia

Kirkholms sydjyske afdeling slog dørene op for bare et år tilbage. Siden da er pladsen blevet for trang, og derfor er ingeniørerne nu rykket til nye, større lokaler – stadig i Fredericia

Det er ikke langt, Kirkholm er flyttet. Det er faktisk kun lige over på den anden side af vejen. Til gengæld er der blevet flere kvadratmeter, og det har været nødvendigt for at have plads til alle medarbejdere. Da afdelingen startede op i efteråret 2015 var det med tre medarbejdere tilknyttet, men siden er der yderligere kommet seks til. Det er en udvikling, Fredericia-team manager Christian Elgård Clausen glæder sig over.

– Vi har hurtigt fået skabt en veletableret afdeling med mange dygtige ingeniører. Det er gået så stærkt, at vi simpelt hen ikke havde plads i vores gamle lokaler, så det er dejligt, at alle kan være her – og at der også er plads til, at der kan komme flere til, siger han.

Med tilstedeværelsen i Fredericia er Kirkholm kommet tættere på kunderne på Fyn og i Syd- og Sønderjylland. Det er noget, der er blevet taget godt imod.

– Vi oplever, at det har gjort en positiv forskel for mange af vores kunder, at vi er i området. Samtidig har det åbnet op for nye medarbejdere med stærke faglige profiler, forklarer Christian Elgård Clausen.

Kirkholm runder 50 medarbejdere

Kirkholm er en virksomhed i vækst – nu med mere end 50 medarbejdere. Det er en milepæl for maskiningeniørerne, der har planer om at vokse sig endnu større og udbygge sine kompetencer inden for mekanik

I den danske industri er der masser af muligheder, der kun venter på at blive grebet. Derfor ser Kirkholm fremad og udbygger medarbejderstaben og dermed også sine kompetencer. På tre måneder er Kirkholm vokset med 25%, og alene i løbet af sommeren og til nu har ingeniørerne budt velkommen til ti nye ansigter. Det betyder, at Kirkholm kan tælle mere end halvtreds medarbejdere og er godt på vej mod de tres.

– Vi får et stigende antal udviklingsopgaver og tungere beregningsopgaver ind, og derfor bliver vi også flere om at løse de job på bedste vis, udtaler direktør Nicolai Tolstrup og understreger, at Kirkholm er langt fra færdig med at vokse.

– Det er en del af vores strategi, at vi kommer til at ansætte flere, men det handler ikke kun om at vokse – vi lægger vægt på at finde de rette medarbejdere med de rigtige kompetencer, siger han.

FLERE ASPEKTER STYRKER KIRKHOLM

Retningen er klar. Mekanik er omdrejningspunktet, og med flere ingeniører med værdifuld viden og relevant erfaring kan Kirkholm udvikle sine specialer yderligere og få nye perspektiver på opgaverne.

– Vores medarbejdere en god blanding af både nyuddannede og folk med lang erfaring inden for specifikke felter og forskellige brancher. Tilsammen udgør de et fagligt stærkt team – det er både en fordel for os og for vores kunder. Vi arbejder med seks hovedspecialer: maskinkonstruktion og produktionsudstyr, industrianlæg og stålkonstruktioner, koncept- og produktudvikling, beregning og analyse, projektledelse og rådgivning, siger Nicolai Tolstrup og fortsætter:

– Til hvert speciale har vi koblet kompetencegrupper på, som arbejder målrettet med metoder, ny teknik, vidensdeling og de konkrete problemstillinger hos vores kunder. Det giver rigtig god mening, når nye medarbejdere kommer med andre indgangsvinkler og forslag, der tvinger os til konstant at tænke ud af boksen og blive en endnu stærkere sparringspartner.

SKANDERBORG

Kirkholm Maskiningeniører A/S
Godthåbsvej 33
8660 Skanderborg

FREDERICIA

Kirkholm Maskiningeniører A/S
Bødkervej 7b, 1. tv.
7000 Fredericia

HØRSHOLM

Kirkholm Maskiningeniører A/S
Venlighedsvej 6
2970 Hørsholm