Agile havde to biler med til Padborg Park − den ene var til at køre ture med, og den anden, deres prototype, kunne man selv få lov at prøve, hvis man underskrev en ”if you break it you buy it ”-erklæring. En ægte Kirkholmer skræmmes ikke af lidt risiko, og hurtigt fik jeg skrevet under og stillede mig i køen til at køre selv.
At køre Agile SCX er en involverende og direkte oplevelse. Godt spændt fast i sædet og med udsigt til den sparsomme instrumentering er det første, man bemærker, luftindsugningen til turbomotoren, der sidder lige bag venstre øre. Når man er født med benzin i blodet, så er det næsten synd at have styrthjelm på, da det dæmper lyden af indsugningen og wastegaten.
Første gear lægges ind, hvilket er ganske enkelt i gearkassen med seks gear, og jeg kobler til som på enhver anden bil. Drivlinjen er en 1,6 L Ford EcoBoost, og er derfor ret gennemprøvet og driftssikker. Dog er motoren i Agile SCX centerplaceret og med baghjulstræk. Effekten er mellem 225 og 275 hk i den gadetilladte version og mellem 225 og 480 hk i den version, der kun er godkendt til banebrug. Koblingen slipper fint og er meget let at dosere. Uden problemer triller jeg gennem pitten og ud mod banen.
Hele tiden hvisker en stemme i mit højre øre − det venstre er døvet af indsugning og wastegate − ”if you break it you buy it”. Jeg får grønt flag og kommer ud på banen, som jeg har kørt på et par gange før, og giver lidt gas. Meget hurtigt kommer Agile SCX op i omdrejninger, og det er tid til næste gear, som er let af finde i den direkte gearkasse. Jeg kobler til og giver fuld pedal igen.
PFFEJWW – siger det højt i venstre øre, da jeg kobler ud og skifter til tredje gear, og så er det allerede tid til at bremse. Helt udramatisk, men ret effektivt børster bremserne farten af bilen, og jeg finder let indstyringspunktet til det næste sving. Med en vågen fod på speederen og et godt greb i det lille tykke rat, balancerer jeg Agile SCX sikkert gennem kurven og er klar til igen at glædes over det høje PFFEJWW i mit venstre øre, når jeg lukker helt op ned ad Padborgs langside. Uden at lægge hovedet på blokken tror jeg, at speedometeret når at vise 175 km/h, inden det er tid til at bremse igen.
Jeg er helt sikker på, at Agile SCX kan langt mere, end jeg bød den hin sommerdag. Den virkede stabil ved høj fart, præcis i sving og meget informativ for føreren. Den totale mangel på hjælpeaggregater og forkortelser som ABS, ESP, PDC osv. gør, at du som fører står alene med ansvaret. Det gør oplevelsen meget nærværende. ”Kør bil, når du kører bil” lyder et slogan fra Rådet for Sikker Trafik, og i en Agile SCX er det lige præcis det, du gør. Og det er dæledylemig fedt.
Mine omgange var hurtig kørt, uden jeg med mine evner og erfaring nåede at udfordre bilens potentiale. Det er en rendyrket racerbil, som tilbyder sin ejer gode muligheder for at udvikle sit talent. Alligevel var jeg helt høj, da jeg kørte prototypen tilbage i pitten.
Bilen holdt, og jeg holdt bilen på banen, ingen ekstra regning til mig i denne omgang. Men måske skal jeg spare sammen til at købe en til mig selv en dag, og måske skulle Agile skrive ”If you try it you buy it” – den er i hvert fald ret vanedannende.
Vi hjælper dig med faglig viden, metoder og professionelt samarbejde
Tak for tilmeldingen!
Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev - vi glæder os til at dele interessante historier og ny viden med dig.
Hovsa?!
Der opstod vist en fejl. Prøv venligst igen.
All Rights Reserved | Kirkholm