DANSK RACERBIL FLYVER AF BANEN!

nov. 30, 2020

Sådan kunne overskriften have set ud, men gjorde det ikke. Det blev sikret ved, at Agile Automotive brugte Kirkholms kompetencer i CFD.

2. generation af den lynhurtige, danskproducerede full-carbon racer SCX fra Agile Automotive er netop lanceret i en endnu stærkere, lettere og hurtigere udgave. 0-100 på lige under 3 sekunder, 300 heste til en vægt på kun 580 kg og dermed en power-to-weight-ratio på 0,517 h/kg, hvilket slår en standard Bugatti Veyron (0,490) og en Ferrari 458 (0,430).
 
Med så knivskarpe performance-tal skal man have styr på downforce for ganske enkelt at sikre, at bilen bliver på vejen. Downforce øger bilens kontakt med asfalten og gør blandt andet, at bilen ikke letter ved høje hastigheder på lige stræk, og at sving kan tages med højere hastighed, da bilen presses mod underlaget.

Lær mere om Agile Automotive på TV2 ECHO.
 
Prototypen på bilen blev præsenteret tilbage i 2017 og var et design-studie-samarbejde mellem designingeniører fra DTU og House of Composites i Vamdrup. Kirkholm kom med i projektet for at analysere bilens airflow ved hjælp af CFD (Computational Fluid Dynamics). CFD bruges til at analysere væsker og gassers strømningsegenskaber, f.eks. luftens strømning hen over en bils overflade. 

Mere downforce og bedre køreegenskaber
På baggrund af analysen blev blandt andet den bagerste vinge, som sørger for downforce på baghjulene, re-positioneret for at få den korrekte effekt i forhold til bilens kræfter og vægt. Derudover har vi anbefalet en ændret frontvingeplacering, der rettede vinden hen over hjulene og forskærmene og derved gav et mere effektivt luftflow og downforce. 

Frontsplitteren, der sidder under frontvingerne, er også ændret fra en plan plade. Først blev der tilføjet en Gurney, hvilket er en lodret plade, der bremser luftstrømmen på den ene side af splitteren og derved giver mere downforce. Dernæst fik den et helt nyt og endeligt design, hvor splitteren også får vingefacon. De nu to front-vingeplaner er bundet sammen med en end-plate på siden, der dirigerer luftstrømmene langs bilen. Alt sammen ændringer, der giver mere downforce og forbedrer bilens køreegenskaber signifikant.

Vil du høre mere om Kirkholms CFD-løsninger?
CFD kan med fordel anvendes i mange udviklingsprojekter. Det benyttes ofte i forbindelse med ventilatorer, ventilationsanlæg, flowanalyse i væskebårne anlæg, ventiler, procesanlæg og elektronik-køling. Dermed undgås uhensigtsmæssige designs, der kan give stillestående medier, støj i systemer eller unødigt højt energiforbrug.
  
Har du lyst til at høre mere om Kirkholms CFD-løsninger kan du kontakte Jacob Mac Rygaard på jmr@kirkholm.dk eller 60404881.


Sofie og Frederik, praktikanter 2024 Kirkholm
14 Mar, 2024
Dette forår har vi hos Kirkholm igen glæden af to praktikanter, som startede i januar - mød dem her |
29 Feb, 2024
Erfaren teknisk designer med ekspertise indenfor konstruktion og teknisk tung dokumentation til Kirkholm |
Share by: